Brev lordag 18 februari

om STOCKHOLM - KUALA LUMPUR - BRISBANE

Hej allihopa!

Som vanligt nar jag ska resa sa sov jag knappt alls natten innan flygresan men vi akte i alla fall i tid till Amsterdam, en flygplats jag narmast far kalla karar av efter

extremforseningen forra aret. Nu gick det bra och dom 12 timmarna sen till Malaysia gick ratt fort med fin service pa Malaysia Airlines, jag kom alltsa fram i tisdags morse lokal tid. (dom ligger 7 timmar fore Sverige) Jag hade sovit cirka 1 timme sista 40 timmarna (aven om jag vilat mycket mer) sa jag var helt slutkord.

KUALA LUMPUR

Flygplatsen var verkligen flott, imponerande! Skinande marmor overallt. Tog taxi in till stan men pga morgonrusning sa hade chaufforen mage att vid stadsgransen foresla att jag

skulle ta pendeltag fast jag redan betala for taxiresan. Till slut kom vi anda fram till hotellet som sag flott ut utanpa och vid receptionen men rummen var ordinara och det forsta jag sag nar jag oppnade dorren var en kackerlacka som jag slog efter men den stack. Hotellet fick duga for 400 kr/natt mitt i stan med utsikt mot Petronas Twin Towers som ju var varldens hogsta byggnader fram till 2003. (se bilder)

Malaysia verkar vara ett mycket sakert land, Det ar verkligen en annan mentalitet i Asien, det maste vara nagot kulturellt som gor att samhallet inte ar sa aggressivt som i Sydamerika. Engelska talas sa gott som overallt men jag forstar anda knappt!! Dom artikulerar sa daligt sa jag kunde knappt forsta en enkel vagbeskrivning... Man trottnade pa sprakforbistringen och talade sa lite som mojligt med malaysierna aven om om dom var valdigt vanligt. Det var forstas varmt (30 pa dan, 22 natten) och uppat 100% luftfuktighet, klibbigt! Twin Towers kom man tyvarr inte anda upp i, bara halvvags till forbindelsbron men det var anda en upplevelse! I onsdags kvall gick jag ocksa omkring i Chinatown, otrolig kommers och dar, som i andra delar av stan, fanns mycket svenskar. Jag hade tyvarr rejal jet-lag och var trott hela dagarna och i torsdags nar jag flog till Brisbane sa slog forkylningen igenom med full kraft istallet sa jag har inte varit i god fysisk form annu pa denna resa.

BRISBANE

Framat 22-tiden kom jag helt utschasad och med forkylning/halsont till Palace Backpackers, dar jag hade bokat enkelrum, antligen skulle jag fa pusta ut! Men sa hade dom hyrt ut till nagon annan! Da blev jag riktigt less och i mitt tillstand ville jag inte dela rum, vilket var det som fanns kvar sa jag tvingade receptionisten i alla fall att ringa till nagot annat Hostel och hon sa att pa Tin Billy sa fanns det 2 enkelrum kvar. Jag promenerade (med stor+liten ryggsack) och det var i alla fall varmt, kanske 23grader sa dags. Nar jag kommer fram sa sager dom att dom aldrig har enkelrum! Va?? Jag ringde upp tjejen pa Palace men hon spelade ovetandes. Rena rama Frankrike/Belgien tankte jag, det trodde jag inte om Australien och var riktigt irriterad. Pa Tin Billy var hon snall och jag fick fler nummer att ringa till men dom jag provade hade inga rum, jag var vid det laget desperat och ringde t.o.m. Ibis hotell, som ju ar en helt annan prisklass, men nar aven det var fullt sa gav jag upp och tog in pa en sovsal pa Tin Billy, 6 personer pa 15 kvadrat, plats kvar pa overvaningen i en vaningssang. Hade jag inte varit krasslig sa hade det anda varit helt ok.

Nasta morgon (fredag morgon) sa var jag anda pa gott humor, att vakna i Australien, en overkligt bra kansla! Bestallde rejal frukost, betalade och gick till ett turistcenter. Fick enkelrum pa Aussie Way hostel och forestandaren kom och hamtade mig i bil. Antligen! Det ar ett gammalt kolonialhus med extrahus bakom och pool i mitten. Rummet ar MYCKET litet och spartanskt men med luftkonditionering, egen liten kyl, gemensamt kok och badrum och jag tycker det ar prisvart for 200kr natten. Det ar ratt manga som bor har och det ar otroligt socialt, man borjar hur latt som helst prata med dom andra gasterna. Jag kunde lika garna stannat pa vandrarhemmet igar kvall och umgatts med dom andra men jag ville se stan sa jag gick pa tva barer/klubbar och Australiensare verkar vara valdigt sociala redan pa hemmaplan, det kom fram flera och pratade sa man behovde inte sta ensam. Jag gick dock hem ratt tidigt, var ju forkyld fortfarande.

Vadret har nastan for varmt (det vagar man ju knappt skriva hem till Sverige!) i och med att det ar ganska fuktigt forutom de 30-32 graderna pa dagen och 22-24 pa natten. Men otroligt skont att ga i shorts & t-shirt pa natten. Nar man ser sig om pa stan sa ser man att Australiska killar ser valdigt bra ut, hade knappt forvantat mig det, man kan inte tro att dom fatt generna till stor del fran engelsmannen?! Generellt sa ser folk ratt svenska ut forresten, en delforklaring ar forstas att manga AR svenska turister, jag hor (alltfor) ofta svenska talas bredvid mig.

Igar bokade jag resan genom Queensland, efter en del trixande sa fick jag ihop det med alla delresor med Greyhound Bus och aktiviteter pa vage. Kolla in hemsidan:

Dar finns ocksa samma bilder som jag skickar med har!

1. Utsikt mot Twin Towers fran mitt hotellrum (nya kameran tar fina nattbilder, denna tog jag utan stativ!)

2. Petronas Twin Towers fran marken

3. Imorse vid poolen pa Aussie Way Hostel

Nu kanns det verkligen bra men fortfarande latt overkligt att befinna sig anda har borta. Nasta gang far ni mer om Queensland; imorgon bar det av till Airlie Beach, varifran pa mandag morgon den 3-dagars resan pa Frasier Island (varldens storsta sando, 140km!), utgar.

Hoppas ni har det nagorlunda bra dar hemma och skriv vad som hander!