Brev 3 fredag 3 mars

om Whitsundays – Cairns - Sydney

Hej! Fortsattning pa resan foljer har...

AIRLIE BEACH / WHITSUNDAY ISLANDS

Efter den sovande men andock pa sitt satt intressanta smastaden Rockhampton sa akte jag forra torsdagen vidare norrut till Airlie Beach och fredag e.m. borjade seglingen till Whitsundays darifran. Vi var en grupp pa 14pers + 2 besattning sa man behovde inga forkunskaper som tur var, jag har ju pa sin hojd seglat optimistjolle i scouterna kring 1988 ungefar...

Det var valdigt trevliga manniskor med aven om dom 6 (vast-) tyskarna holl sig mycket for sig sjalva, annars var vi fran Sverige, Nya Zeeland, England, Quebec och sa den mest intressanta, tjejen fran Dresden som alltsa vaxt upp i DDR. Jag tyckte det var valdigt fascinerande att hoera hennes upplevelse av aterforeningen (hon var 17 da), har faktiskt aldrig forut ordentligt diskuterat det med nagon ex-DDR:are. (hon sitter bredvid mig pa ett av korten)

Vi fick anvanda motorn en hel del men nar vi val seglade och baten lutade och man stog valdigt snett jamfort med dacket och for fram genom vagorna och fartvinden var pataglig, ja, da blev jag faktiskt seglings-intresserad, sa kul var det. Vi gick ocksa iland pa en o med finaste stranden jag sett hittills, helt kritvit (Whiteheaven Beach), tyvarr hade dom beraknat mycket kort tid dar sa det kandes stressigt (jaklar, nu maste man ÓsnabbtÓ njuta...). Det blev ocksa en del snorkling eftersom barriarrevet passerar dar vid o-gruppen Whitsundays. Vi sov trangt pa baten och det var valdigt intensivt att umgas dar 2 dygn inkl. 2 natter men det var inte det minsta jobbigt, ingen blev irriterad pa nagon annan faktiskt. Nej, det var verkligen avslappnande att aka omkring, riktig mental avslappning.

Pa sondan nar vi kom tillbaka till Airlie Beach, en liten party-by kan man saga, sa gick vi fran baten tillsammans ut pa kvallen och nasta dag gjorde jag den langsta bussturen, 11 timmar till det subtropiska Cairns i norr. Darifran sa akte jag pa tisdagen pa en heldagstur med katamaran ut till tva rev varav snorklingen vid den andra var valdigt harlig. Pa ett stalle var det grus pa revet sa jag stallde mig pa det (man far inte det men jag antog att det var ok med gruset) och hade vatten upp till axlarna. Da var jag en bra bit fran baten och det kandes nastan overkligt: Att sta i 28-gradigt (!) vatten pa en oceans ÓbottenÓ mitt ute pa oppet hav och ingen bat eller manniska i sikte at det hall man tittade! Undervattensbild togs av besattningen, man fick kopa dyyyyrt, se bild :)

CAIRNS

Jag hade sen Airlie beach slutat boka enkelrum pa vandrarhemmen eftersom jag trivdes ratt bra med det sociala livet i sovsalar (om inte for stora) och i Cairns bodde jag mandag och tisdag med tre hollandare som reste runt med bil. Cairns har otroligt fuktigt klimat och det ar klibbigt aven pa kvallen, det finns dock en snyggt gjord strandpromenad. Som vanligt i Queensland sa kan man dock inte bada pga hajar och brann-maneter, dock fanns snygg, stor, offentligt, gratis pool precis vid vattnet.

SYDNEY

I onsdag var det da dags for flygresan ner till Sydney, det ar c:a 2000km fran Cairns tror jag. En positivt overraskning var att vi forsta halvtimmen flog precis over barriarrevet sa man sag massor med rev fran luften. I Sydney blev jag hamtad av Richard. For dom som inte vet sa var ju syster Silvia utbytesstudent i Sydney 94/95 och trivdes valdigt bra med sin vardfamilj som jag sen traffade nar dom var i Sverige 2002. Dom bor 20min bussfard nordvast om stan i ett hus och barnen ar utflugna sa det ar Sue och Richard kvar, dom ar valdigt lattsamma och trevliga och jag sover nu i Silvias gamla rum. Idag ar min andra hela dag har i Sydney och jag tog farja in till stan men jag far beratta mer om Sydney nasta gang. I helgen ar Mardi Gras-festivalen,  varldens storsta eller nast storsta gayfestival. Jag har en norsk kompis, Tarald (vi har setts nagra ganger i Stockholm via gemensamma vannar) som ar pa langsemester har sa jag har traffat honom har och vi ska imorgon titta pa den gigantiska paraden och sen ga pa den extremt stora avslutningsfesten, det brukar vara mer an tiotusen personer pa den! Det haller pa till 10 dagen efter men jag, som konservativ svensk, som inte tar party-droger, kommer forstas inte orka i narheten av sa lange men det blir riktigt kul att vara med om festen!

Dagens bilder

1-4. 060225_08/12/18/19 – Seglingen i Whitsundays

5. 060228 – Snorkling :)

6. 060303, idag, gissa sjalv var.